9° C
Ma 2024. február 26., hétfő, Géza napja van.
9° C
Ma 2024. február 26., hétfő, Géza napja van.
Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...

Átadták a Corvinus Egyetem új, jövőbe mutató campusát

Átadták a Corvinus Egyetem új, jövőbe mutató campusát

Az ország legfenntarthatóbb felsőoktatási épületének otthont adó Gellért Campust csütörtökön ünnepélyes megnyitón adták át a Corvinus egyetemi polgárainak Újbudán. A közösségi tervezés alapján készült, 680 hallgató befogadására alkalmas budai campus kooperációra...

XXVI. Mérnökbál

XXVI. Mérnökbál

„Elképesztően csodálatos és tiszteletreméltó a mérnökök világa” A báli szezon legrangosabb és legjobb hangulatú eseménye a hagyományos fővárosi mérnökbál, melyet két év szünet után, február 9-én rendezett újra Budapesten a Magyar Mérnöki Kamara, valamint a Budapesti...

Négymilliárd kerékpárutak tervezésére

jan 26, 2021 | praxis

A 2021-2027-es fejlesztési időszakban a kormány 4 milliárd forintot biztosított kerékpárutak építésének előkészítésére, tervezésére – jelentette be Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos január 26-án a kerékpározás évéhez kapcsolódó online sajtótájékoztatón.

 

Ekkora összeg kerékpárutak építésének tervezésére még soha nem állt rendelkezésre Magyarországon. A NIF Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatain alapuló számítás szerint 1 kilométer kerékpárút tervezése 3-4 millió forintra tehető, a közbeszerzési áraktól függően a 4 milliárd forint mintegy 1200-1400 kilométer kerékpárút megtervezésére lesz elegendő. Révész Máriusz rámutatott arra, hogy a tapasztalatok szerint a 2014-2020 közötti időszakban nagyon sok kerékpárút építése azért lassult le, mert a forrás rendelkezésre állása után kezdődtek a tervezések, az egyeztetések elhúzódtak, a végére pedig a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek kevésnek bizonyultak, emiatt sok projekt késve, vagy egyáltalán nem valósult meg. Ezen a gyakorlaton változtatnak a tervezés indításával.

A kormánybiztos beszámolt arról, hogy a megyei közgyűlések vezetőivel, országgyűlési képviselőkkel egyeztetve meghatározták a megtervezendő kerékpárutakat, amelyek előkészítését a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a megyei önkormányzatok, és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ végzi. A kormánybiztos szerint a kerékpárutak többségének tervei az év közepére készülhetnek el, a bonyolultabb, hosszabb egyeztetést igénylő tervek pedig legkésőbb az év végéig. Révész Máriusz hangsúlyozta, uniós és hazai forrásokból a következő hét évben mintegy 1500 kilométer kerékpárút épülhet Magyarországon, ehhez még erdészeti, mezőgazdasági utakon, gátakon, kisforgalmú közutakon további 4500 kilométer kitáblázását tervezik. Ha ezek a kerékpárutak elkészülnek, illetve kijelölésre kerülnek, akkor Magyarországon összefüggő, átjárható kerékpárúthálózat alakul ki, aminek köszönhetően jelentősen nőhet a kerékpártúrázók és a kerékpárral közlekedők száma.

Madarász-Losonczy Bálint, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kerékpáros koordinációs főosztályának vezetője elmondta, a megtervezendő szakaszok kijelölésének szempontjai között szerepelt többek között az, hogy elsősorban külterületi szakaszok legyenek, a fejlesztést a hálózatkialakítás tegye indokolttá, turisztikai és hivatásforgalmi szemszögből egyaránt jelentőségük legyen. A szaktárca főosztályvezetője kitért arra, hogy a rendelkezésre álló 4 milliárd forint keretösszegből Pest megye kivételével a megyék egyenlő arányban részesednek. Így megyénként 200 millió forint jut a tervezésre, Pest megye 400 millió forintból gazdálkodhat, mivel az elmúlt években Pest megye uniós forrásból sokkal kisebb mértékben részesedett.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az általuk tervezett projektekkel céljuk az országos közutak melletti kerékpáros nyomvonalak vezetésével a települések közötti összeköttetések megteremtése. A vállalatot országos szinten 88 kerékpáros útvonal megtervezésével bízták meg. A tervezési közbeszerzés megindításához 88 útszakasz közel 90 százalékára már tervezői diszpozíciót is meghatároztak. Ha minden terv szerint halad, akkor akár már 2022 tavaszán számos helyszínen elindulhat a kivitelezés – tette hozzá.

Berencsi Miklós, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ programvezetője elmondta, a központ koordinálja a turisztikai célú kerékpárutak tervezését, így a megyékkel, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal egyeztetve érvényesíteni tudják a turisztikai szempontokat. A központ 192 szakaszból 45 terveztetését végezteti el 9 megyében, emellett a 4 milliárd forint felhasználásának adminisztrációját, pénzügyi ellenőrzését is ellátják – mondta Berencsi Miklós. (MTI)

Fotók: NIF

 

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...

Átadták a Corvinus Egyetem új, jövőbe mutató campusát

Átadták a Corvinus Egyetem új, jövőbe mutató campusát

Az ország legfenntarthatóbb felsőoktatási épületének otthont adó Gellért Campust csütörtökön ünnepélyes megnyitón adták át a Corvinus egyetemi polgárainak Újbudán. A közösségi tervezés alapján készült, 680 hallgató befogadására alkalmas budai campus kooperációra...

XXVI. Mérnökbál

XXVI. Mérnökbál

„Elképesztően csodálatos és tiszteletreméltó a mérnökök világa” A báli szezon legrangosabb és legjobb hangulatú eseménye a hagyományos fővárosi mérnökbál, melyet két év szünet után, február 9-én rendezett újra Budapesten a Magyar Mérnöki Kamara, valamint a Budapesti...