A svájci Kunsthaus Zürich (Zürichi Művészeti Múzeum – a szerk.) régóta várt bővítése a David Chipperfield Architects tervei alapján valósul meg, melynek fő alapanyagaként a jura mészkövet választották.  A Zürich óvárosában, a Heimplatz téren történő bővítéssel további kiállítótereket hoznak létre a Kunsthaus Zürich számára, mely által az ország legnagyobb művészeti múzeumává válik.

 

Az új épületet a David Chipperfield Architects berlini stúdiója úgy tervezte, hogy hasonlítson egy szabadon álló szerkezetre, de földalatti folyosón keresztül közvetlenül kapcsolódik a múzeum főépületéhez a Moserhez. Monolitikus formája a város 19. századi kantoniskolájától származik, amely a helyszíntől északra található, és célja, hogy a teret „tiszta városi peremmel” biztosítsa.

„A Kunsthaus Zürich bővítésének projektje egyesíti a múzeum tervezésének alapvető kérdéseit a városi környezet és a meglévő múzeumi épület közötti összhang megteremtése által létrehozott felelősséggel” – magyarázta David Chipperfield, a stúdió alapítója. „Reméljük, hogy az építészet minősége, térbeli, formális és tárgyi megjelenése garantálja, hogy a bővítés, Karl Moser eredeti épületéhez hasonlóan, Zürich város fizikai, társadalmi és kulturális infrastruktúrájának szerves részévé válik.”

David Chipperfield Architects először 2009-ben fedte fel a Kunsthaus Zürich bővítmény tervét, 2008-ban nyert pályázatot annak megtervezésére. Az új épület 2021-ben nyílik meg a nagyközönség előtt, csatlakozva a múzeum 1958-as Pfister épületéhez, az 1976-os Müller épülethez és az eredeti Moser épülethez, amelyhez közvetlenül kapcsolódik.

Jura mészkövet választottak az új épület homlokzati burkolatának, hogy harmonizáljon a környéken található hagyományos kőből készült középületekkel – beleértve a Moser épületet is. A kő függőlegesen helyezkedik el, amelyeket szabályos rendszerben helyeznek el az épületen, és csak azon ablakterületeken szakadnak meg, ahol a lécek öntött kőből készülnek – ez az a fajta előregyártott beton, amelyet úgy terveztek, hogy hasonlítson a természetesre vágott kőre.

Belül a földszinten egy nagy előtér fogadja a látogatókat, amely az épület teljes hosszában átnyúlik és három bejárat felől elérhető. A bejárati terület peremén találhatók az új épület nyilvános terei, mint például a kávézó és bár, rendezvényterem, üzlet és oktatási szolgáltató helyiségei.

Van egy nagy nyitott lépcső is, amelyet David Chipperfield Architects tervezett az épület fókuszpontjaként. Ez hozzáférést biztosít a két felső emelet galériáihoz, és remélhetőleg elősegíti a látogatók tájékozódását.

A földszint átjárható elrendezése segíti a múzeum beilleszkedését a helyszínen, és a városon belül elérhető létesítményként jelenik meg.

„Az új Kunsthaus Zürich kapcsán az elképzelésünk az volt, hogy emberközeli, szociális teret teremtsünk a művészet élvezetéhez, nem pedig egy exkluzív művészeti templomot – egy helyet, ahová mindenki eljuthat” – mondta Jan Parth projektépítész. A Kunsthaus Zürich bővítményének felső emeletét elfoglaló galériákat mind egyedi méretében, anyaghasználattal, tájolással alakítottak ki és speciális fényviszonyokat teremtettek, hogy különleges atmoszférát biztosítsanak számukra.

Ugyanakkor a vasbeton szerkezetet alkalmaztak, amelyhez használt beton körülbelül 90 százaléka újrahasznosított betonból készült, és alacsony szén-dioxid-tartalmú cementet használtak a környezeti károk hatásainak csökkentése érdekében. Fa, sárgaréz és márvány részleteket is alkalmazták “a beton betonozására, nem pedig eltakarására”.

„Az anyagok kiválasztásának és felhasználásának módja követi az épület tartószerkezetének kitettségének elsődleges elképzelését, láthatóvá és kézzelfoghatóvá téve azt” – magyarázta Christoph Felger partner és tervezési igazgató.

A stúdió további közelmúltbeli projektjei közé tartozik a Sanghaji West Bund Múzeum és a kínai Zhejiang Természettudományi Múzeum is.

 

Forrás: https://www.dezeen.com/2020/12/16/david-chipperfield-kunsthaus-zurich-museum-extension/