25° C
Ma 2024. június 15., szombat, Jolán és Vid napja van.
25° C
Ma 2024. június 15., szombat, Jolán és Vid napja van.
Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

A Magyar Mérnöki Kamara, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara, a MAÚT Magyar Út- és Vasútügyi Társaság és a Széchenyi István Egyetem (Győr) díjat alapítottak dr. Scharle Péter tiszteletére. Dr. Scharle Péter (1940-2022) okl. mérnök, okl. mérnök-matematikus...

Magyar tervezői siker

nov 26, 2020 | praxis

Egy Orca névre keresztelt, elektromos hajtású, függőlegesen fel- és leszálló betegszállító légi járművel harmadik helyezést ért el egy magyar csapat a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society – RAeS) tervezői versenyén – írta a bama.hu hírportál.

 

A Baranya megyei hírportál beszámolójában azt írták, hogy a RAeS évente hirdeti meg nemzetközi repülőgép-tervezői versenyét és ezen a fiatal tervezőkből álló pécsi csapat bravúros megoldással szerezte meg a harmadik helyet. A Pécs melletti pogányi reptéren működő Magnus Aircraft repülőgyár munkatársai – Varga Soma, Koltai Zsolt, Matyus Ákos, Rabovszky Gábor és Pieczarka Péter – Indiából, az Egyesült Arab Emirátusokból, az Amerikai Egyesült Államokból és Angliából származó mérnökcsapatokkal szállt versenybe. A cikk szerint a csapat a jövőben meg is építené az Orca névre keresztelt elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes betegszállítási feladatokra tervezett járművét.

A lapnak nyilatkozva Varga Soma, a csapat vezetője, a repülőgép aerodinamikájáért felelős tervező azt mondta: a 2017-es Irma hurrikán körülményes mentési körülményei miatt egy olyan járművet terveztek, ami a gázturbinás helikoptereknél gyorsabban és hatékonyabban tud beteget szállítani.     Varga Soma elmondta: folytatják a munkát, mert tervezett járművük megvalósítható, s néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretnének előrukkolni. Hozzátette: első lépésként egy 1:4 méretarányú változatot szeretnének megépíteni, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre. A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül egy orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének. A kéttonnás gép összességében nagyjából 300 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig legalább 110 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével – közölték a cikkben. (MTI)

 

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

A Magyar Mérnöki Kamara, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara, a MAÚT Magyar Út- és Vasútügyi Társaság és a Széchenyi István Egyetem (Győr) díjat alapítottak dr. Scharle Péter tiszteletére. Dr. Scharle Péter (1940-2022) okl. mérnök, okl. mérnök-matematikus...