14° C
Ma 2025. május 15., csütörtök, Zsófia és Szonja napja van.
14° C
Ma 2025. május 15., csütörtök, Zsófia és Szonja napja van.
[the_ad id="33201"]
Átadták a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját

Átadták a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját

Átadták május 14-én Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült pályaelemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszú, nagy sebességű oválpályát.   Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium...

Ultraintelligens digitális platformot tesztelnek a pécsi műszaki karon

szept 14, 2020 | egyetemes

Akár a mobiltelefonjukon is gyakorolhatják a STEM- (műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai) kurzusokhoz tartozó tantárgyak matematikai számításokat igénylő feladatait a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar (PTE MIK) hallgatói, akik e tudásukból egy Magyarországon a felsőoktatásban először tesztelt szoftver segítségével már online is számot adhatnak. Hazánkban ugyanis egyedül a PTE MIK alkalmazza az oktatásban a Möbius tesztelőrendszert, amelynek léte felértékelődött a koronavírus-járvány időszaka alatt: több mint 300-an használták gyakorlásra, házi feladat megoldására, illetve vizsga letételére. A hallgatói visszajelzések alapján a szoftver a korábbinál sokkal élvezetesebbé teszi a matematikai gondolkodás elsajátítását.

 

A webalapú Möbius tesztelő és kiértékelő rendszer háttere egy számítógépalgebrai rendszer, amely matematikai számításokon alapuló kérdésekre adható válaszokat dolgoz fel, így nemcsak az oktatásban, hanem a gyakorlásban, házi feladatok megoldásában és a vizsgáztatásban is kiváló szolgálatot tehet. A STEM-kurzusokhoz tartozó tantárgyak esetében használható, minden olyan tantárgyhoz – akár a felsőoktatásban, akár a középiskolában –, ami számításokat, matematikai feladatmegoldásokat tartalmaz. A Möbius abban nyújt támogatást, hogy a rutinfeladatok könnyen elvégezhetők és begyakorolhatók legyenek, de a modellalkotás, a gondolkodás – természetesen – továbbra is az ember feladata lesz. A szoftver nemcsak feleletválasztós tesztek megoldását teszi lehetővé, hanem nyílt végű kérdések feltevését is. Mivel a kiértékelés során a háttérben számítógépalgebrai rendszer dolgozik, ezért az ekvivalenciák (egyenértékűségek) kezelhetők, ez adja a rendszer egyediségét.  Másik nagy előnye, hogy minden diák más-más feladatot kaphat, mivel random módon rengeteg új példa generálására képes.

Magyarországon egyedülálló módon a PTE MIK használja az oktatásban ezt a számítógépes rendszert. Eddig három kurzus tananyagát dolgozták fel a segítségével, további hat kurzusé pedig folyamatban van. A szoftver léte különösen felértékelődött a koronavírus-járvány miatti karantén időszaka alatt, amikor a pécsi egyetem is átállt a távoktatásra. „Amikor márciusban egyik napról a másikra áttértünk az internetes oktatásra, a rendszert használó kurzusok oktatói olyan házi feladatokat tudtak definiálni az otthon ülő hallgatók számára, amelyekkel könnyebben fel tudták dolgozni az adott témát – számol be a gyakorlati tapasztalatokról dr. Perjésiné dr. Hámori Ildikó oktatási dékáni megbízott. – A szoftver lehetőséget ad arra, hogy ellenőrizzük, valóban egyedül dolgozik-e a hallgató. Ez persze a saját érdeke is, hiszen a személyre szabott feladatokra az ő megoldásait várjuk, emellett az egyéni tanulmányi előmenetele is könnyen követhető és a tudása stabillá válik.”

A szoftver a közoktatás szempontjából is fontos lehet, ugyanis még a Covid előtt öt stratégiai partner pécsi középiskolában tartottak kurzust a matematika- és fizikatanárok számára a kar oktatói, és igen jó visszajelzéseket kaptak pedagógus kollégáiktól. Például az egyik nagy múltú gimnáziumban a matematika érettségire való felkészítést ezen a platformon keresztül is végezték. A korábbi érettségi feladatsorokat az eddigieknél sokkal gyorsabban tudták feldolgozni a diákok és beszámolóik alapján jobban is hasznosultak az ismeretek. A platform további előnye a diákok számára az, hogy azonnali visszacsatolást kapnak munkájukról, akár lépésenként visszaellenőrizhetik a folyamatot, így könnyen megtalálhatják, hogy hol hibáztak. A tanárok számára pedig a platform használatának egyik legnagyobb nyeresége, hogy nem kell dolgozatot javítaniuk, ugyanis a rendszer automatikusan kiértékeli a megoldást.

Eddig 300 felhasználó tesztelte az online rendszert, az új tanévtől pedig újabb 300 felhasználó, a műszaki kar első évfolyamos hallgatói próbálhatják ki a tanulás e korszerű formáját. Ugyanis általában a fiatalok számára nehézséget okoz a középiskolából az egyetemre való átmenet, a szoftver használatára épülő szabadon választható kurzus meghirdetésével azonban pótolni lehet az esetlegesen meglévő hiányosságokat. A kar oktatói törekednek arra, hogy ne csak a MIK, hanem más karok is élhessenek e 21. századi képzés lehetőségével, a korszerű oktatás ugyanis megköveteli a Möbiushoz hasonló eszközök használatát. Az egyetemeken tanuló fiatal generáció informatikai tudása már megvan ahhoz, hogy technikailag ne okozzanak számukra problémát az ilyen rendszerek. A pécsi egyetemi tapasztalatok szerint a szoftver jobban motiválja a hallgatókat arra, hogy többet foglalkozzanak a nehézséget okozó tantárgyakkal. Mivel a rendszer mobiltelefonon és más digitális platformokon is működik, ezáltal szívesebben fordulnak a nehéz matematikai problémák megoldása felé, hiszen élvezetessé válik számukra a tanulás. 

 

Átadták a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját

Átadták a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját

Átadták május 14-én Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült pályaelemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszú, nagy sebességű oválpályát.   Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium...