A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (Der Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, VDV) és a Sínekért Szövetség (Allianz pro Schiene) frissítette és kibővítette javaslatát a németországi, használaton kívüli vasútvonalak újbóli üzembe helyezésével kapcsolatban. E szerint 238 útvonal felújítását és ismételt forgalomba helyezését tartják indokoltnak, illetve megvalósíthatónak, összesen 4016 km hosszúságban.

 

„Ez 291 várost és önkormányzatot, összesen több mint 3 millió ember életét kapcsolná össze ismét a német vasúthálózattal, tovább növelve így a klímabarát szállítási mód vonzerejét” – nyilatkozta Jörgen Boße, a VDV Vasúti Infrastruktúra Bizottságának elnöke, egyben az Usedomi Fürdővasutak ügyvezető igazgatója. Dirk Flege, az Allianz pro Schiene ügyvezető igazgatója pedig azt hangsúlyozta: „A nem használt vasútvonalak újraaktiválásával megállíthatjuk és megfordíthatjuk a vasúthálózat évtizedes sorvadását. Ez a siker receptje a jövőbeni, kedvezőbb közlekedési-mix szempontjából.”

A reaktivációs javaslatok mostani verziója 55 új projektet tartalmaz 963 kilométer hosszúságban, egész Németország területén.  Ha csak azt az öt vasútvonalat emeljük ki, amelyek a népesebb régiókat szelik át, már ezek önmagukban 300 000 polgár életét könnyítenék meg.  „Ha a vasutat valóban a XXI. század közlekedési eszközévé kívánjuk tenni, akkor az egész országot kell vizsgálnunk; nem csupán a nagyvárosokat, azok elővárosi hálózatát és a távolsági közlekedést. Németországban az emberek kb. 70%-a közepes és kisvárosokban vagy vidéki területeken él. A lakosság ezen többsége számára hatékony és környezetbarát vasúti szállítási szolgáltatásokra van szükségünk. Mindez a klímavédelemről, de az életkörülmények egyenlőségéről is szól” – mondta a már idézett Boße. Dirk Flege szerint „egy éven belül hat németországi útvonalon indulhat el ismét az utasforgalom. Az újraaktiválás óriási lehetőséget kínál arra, hogy a vasúti infrastruktúrát gyorsan felkészítsük több utas és több áru szállítására.”

Az Allianz pro Schiene Németország térképe szerint 1994 és 2020 között az utasforgalomnak 933 kilométer pályát adtak vissza, míg az áruszállításnak 364 kilométert. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan 3600 kilométeren viszont leállították az utasforgalmat, és az árufuvarozás egyenlege is egyértelműen negatív. Összességében a vasúthálózat útvonalhossza jelenleg körülbelül 38 500 km, míg 1994-ben, a vasúti reform kezdetekor még 44 600 km volt.

 

További részletek:

https://www.allianz-pro-schiene.de/themen/infrastruktur/reaktivierung-bahnstrecken/

Forrás:

https://www.deutsches-ingenieurblatt.de/news/news-detail/28213-das-comeback-der-schiene/