2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

ARIAC 2020: bravúros győzelmet aratott a BME csapata

jún 17, 2020 | egyetemes

A Műegyetem csapata első helyen végzett az amerikai Kereskedelmi Minisztérium égisze alatt működő NIST (Nemzeti Szabványügyi és Technológiai Intézet/National Institute of Standards and Technology) által szervezett nemzetközi ARIAC versenyen, elnyerve ezzel a 10 ezer dolláros fődíjat. A „Virsli Team” néven indult győztes csapat vezetője dr. Vidács Attila, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Távközlési és Médiainformatikai Tanszék egyetemi docense, tagjai: Bojtos László, Mátyás Gergely, Pető József.

 

Az USA Nemzeti Szabványügyi és Technológiai Intézete (NIST) 2017-ben indította el az ARIAC (Agile Robotics for Industrial Automation Competition) versenysorozatot, melyen 2018 óta vesz részt a BME HSN LAB csapata. Az első évben a 6., a második évben az 5. helyet szerezték meg, idén pedig bravúros győzelmet arattak. A verseny célja az ipari robotrendszerek agilitásának fokozása úgy, hogy az automatizált üzemek hatékonyabban, nagyobb termelékenységgel és autonómiával működjenek, kevesebb időt és figyelmet igényelve az üzem dolgozóitól. Cél például, hogy a robotok autonóm módon észleljék a gyártási folyamat hibáit, automatikusan helyreálljanak ezekből a hibákból, mindemellett érzékeljék környezetüket és feladatokat végezzenek olyan alkatrészekkel is, amelyek nem előre megadott helyen vannak.

A 2020-as döntőbe jutott csapatoknak 15 előre nem ismert feladatot kellett minél gyorsabban és pontosabban végrehajtani a ROS (Robot Operating System) GEAR (Gazebo Environment for Agile Robotics) szimulátor által biztosított interfészen keresztül. A feladatok között szerepeltek véletlen meghibásodások; dinamikusan változó megrendelések; magas prioritású, később érkező módosítások; hibás vagy elégtelen számú alkatrész; az alkatrészek véletlen leejtése a robot megfogójából; szenzorok időszakos kiesése. A pontozás során a pontosság és gyorsaság mellett figyelembe vették az alkalmazott szenzorok összköltségét, továbbá szigorúan büntették, ha a robot véletlenül nekiütközött a csarnokon belül mozgó személyek valamelyikének.

A BME csapatának sikerét tovább növeli, hogy az elmúlt két év első helyezettjét, a volt NASA asztronauta, Dan Barry cégének csapatát sikerült legyőzniük. A verseny győzteseként a magyar csapat meghívást kapott az eredetileg Bostonba tervezett, de a vírushelyzet miatt virtuálissá alakított IEEE/ASME AIM 2020 (International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics) konferenciára, továbbá az Elsevier RCIM (Robotics and Computer-Integrated Manufacturing) nevű folyóirat Agile Robotics for Industrial Applications című különszámában is megjelenési lehetőséget kaptak.

 

Fotó: ARIAC

A verseny honlapja:

https://www.nist.gov/el/intelligent-systems-division-73500/agile-robotics-industrial-automation-competition/what-robot

Összefoglaló az idei versenyről: https://www.nist.gov/video/highlight-videos-2020-ariac-competition

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...