A Kawasaki Heavy Industries megtartotta a világ első, folyékony hidrogént szállító tankerének hivatalos névadóját, majd vízre bocsátását Japánban. A tankerhajó a SUISO FRONTIER nevet kapta és várhatóan 2020-ban üzemkész állapotba kerül, melyhez jelenleg is zajlik az 1.250 m3 térfogatú, vákuum-szigetelésű, dupla falú hidrogéntartály elkészítése és beépítése.

 

Ausztrália jelentős, Japánba irányuló – jelenleg főként szénre és LNG-re kiterjedő – energiaexportjában 2017-ben még pilot projekt jelleggel említették először, hogy a folyékony hidrogén (LH2) is megjelenik 2020-tól. Az elmúlt több mint két évben zajló szisztematikus tervezésnek és építkezésnek köszönhetően elkészült a projekt egyik legfontosabb eleme, a világ első olyan tankerhajója, amely folyékony hidrogén szállítására is alkalmas. A tanker a hidrogént forráspontjánál alacsonyabb hőmérsékleten, mínusz 253 Celsius-on, vagyis folyékony halmazállapotban (LH2) szállítja majd a közel 9.000 km-es tengeri úton Ausztráliából Japánba. A tanker a decemberi vízre bocsátásakor még nem volt üzemkész állapotban, mivel a Kawasaki Heavy Industries által megrendelt 1.250 m3 térfogatú, vákuum-szigetelésű, dupla falú hidrogéntartályt a Harima Works nevű cég 2020 végéig építi be a hajóba. Mihelyt üzemkész állapotba kerül a SUISO FRONTIER (várhatóan a 2020-ban), egy technológiai demonstrációs teszt része lesz. Ekkor kezdik el ugyanis az Ausztráliából Japánba irányuló, nemzetközi hidrogénenergetikai ellátási láncot demonstrálni, illetve életképességét tesztelni. Egy ellátási lánc, vagy értéklánc természetesen nem valósítható meg egyetlen vállalat, vagy egyetlen értéklánc-elem, jelen esetben a tengeri szállítás által. A Kawasaki HI ezért már 2016-ban társult az Iwatani-val, illetve a Shell Japan Ltd-vel, és az Electric Power Development Co-val (J-POWER), hogy létrehozzák a HySRTA (CO2-free Hydrogen Energy Supply-Chain Technology Research Association) nevű szervezetet, azaz a Széndioxidmentes Hidrogénértéklánc Kutatási Társulást. Az azóta eltelt időszakban olyan cégek csatlakoztak a HySTRA-hoz, mint a Marubeni Corporation, a JXTG Nippon Oil & Energy Co. és a Sumitomo Co. A teljes értékláncba, illetve projektbe természetesen egy folyékony hidrogént fogadó és tároló létesítmény is tartozik, szintén Kobe város reptere mellett, amely nincs messze az oszakai kikötőtől. Ausztráliában, a Viktória Állambeli Latrobe Valley-ben egy szén-elgázosításon és széndioxid-leválasztáson (CCS) alapuló hidrogénelőállító, gázfinomító és cseppfolyósító üzem, valamint kikötői átfejtő állomás is épül a fenti értéklánc részeként.

A SUISO FRONTIER LH tanker főbb paraméterei:

• teljes hajóhossz: 116 m,
• legnagyobb szélesség: 19 m,
• legnagyobb oldalmagasság: 10,6 m,
• legnagyobb merülés: 4,5 m,
• hordképesség: 8.000 tonna,
• tengeri sebesség: ~13 kn ( ~ 24 km/h),
• legénység: max. 25 fő,
• meghajtási rendszer: dízel-elektromos meghajtás,
• hajó tulajdonos: HySTRA,
• hajó bejegyzési helye: Japán,
• hajóminősítés (osztály): Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK).

Az említett 1.250 m3-es szállítási térfogat természetesen csak töredékét képezi egy kereskedelmi forgalomban jelenleg használatos LNG-t tankernek. A fejlesztés során egyebek mellett azzal a kihívással is meg kell küzdeni, hogy a nemzetközi tengeri hajózásban eddig nem volt megfelelő szabvány a folyékony hidrogén szállítására, biztonsági követelményeire, engedélyeztetésére. Ezért a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezettel (IMO) együttműködésben a szabványi hátteret is ki kell dolgozni. Amennyiben a projekt életképesnek bizonyul, a 2020-as évek közepére megépülhet a valódi kereskedelmi célokra használható, 160.000 m3 szállítókapacitású LH2 tanker. Ehhez természetesen növelni kell az értéklánc többi technológiai elemének, így a hidrogénelőállító, cseppfolyósító, fogadó üzemek kapacitását is, és gondoskodni kell a hidrogén végfelhasználói igények felfuttatásáról. 

A projektről bővebben: http://global.kawasaki.com/
Forrás: A Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület hírlevele https://www.hfc-hungary.org/