Az Óbudai Egyetem, Egyetemi Kutató és Innovációs Központjában (EKIK) született meg egy egyedülálló berendezés megvalósításának ötlete. Az egyetem kutatói ötödik hete megfeszített tempóban dolgoznak egy olyan tömeg-lélegeztetőgép fejlesztésén, amely nagy számú, egyszerre akár 5, 10, 50, esetleg még több, kritikus állapotú koronavírusos beteg ellátására is alkalmas lehet. Dr. habil. Kozlovszky Miklóssal, az egyetem Neumann János Informatikai Kar dékánjával, a fejlesztő mérnökcsapat irányítójával beszélgettünk.
Dubniczky Miklós
Honnét az ötlet egy moduláris tömeg-lélegeztető rendszer kifejlesztéséhez?
Már március elején látni lehetett, ezt a vírust nagyon komolyan kell venni, az olaszországi tapasztalatok pedig azt mutatták, hogy az intenzív ellátásban és az életmentésben az egyik legnagyobb problémát a lélegeztetőgépek korlátozott száma jelenti. Mint számos mérnök, én is elkezdtem azon gondolkodni, hogy ebben a krízishelyzetben hogyan segíthetnék, s amikor tanulmányoztam a mai korszerű, egy-egy beteget kiszolgáló lélegeztetőgépeket, eszembe jutott, hogy miért nem másoljuk le a közúti közlekedés megoldását. A tömeges személyszállítás igényeit autóbuszokkal bonyolítjuk le, nem pedig sok-sok személygépkocsival, ezen analógia szerint akkor miért nem készítünk egy olyan berendezést, amivel egyszerre több beteget is lélegeztetni lehet? A gép alapötlete tulajdonképpen nem sokban különbözik a hagyományos vízvezetékhálózattól: a közműrendszerbe valahol egy alapnyomást teszünk – egy magaslaton elhelyezett medencével, vagy egy hidroglóbusszal –, és annak az embernek, aki a fürdőkádjában ül, nem kell azzal foglalkoznia, honnan érkezik a víz, elég megnyitnia a csapot. A mi rendszerünk is többé-kevésbé hasonló. A belégzési oldalon egy 80 millibáros alapnyomás van a rendszerben, mi ezt buszrendszernek neveztük el. A szívás oldal úgy működik, akár a lefolyócső, a fizika törvényei és a gravitáció segít nekünk, egy gyenge, -20-40 millibáros vákuummal dolgozunk, ami egy elszívó rendszert ad, így a páciensek kilélegzett levegőjét el tudjuk szállítani a kórteremből, lényegesen csökkentve az ápoló személyzet megfertőződésének kockázatát.
Mi a MassVentil működési koncepciója?
Tulajdonképpen lélegeztetőgépnek nevezünk minden olyan orvostechnológiai berendezést, amivel a páciensek légcseréjét biztosítani lehet, azaz a beteg tüdejébe orvosi gázt tudunk juttatni. A tömeg-lélegeztető rendszer lényege a be-, illetve kilégzőbusz, valamint az ehhez kapcsolt egyéni légzőkészülék. Belégző levegőbusz szállítja a belégzéshez szükséges levegőt, amiből minden páciens az orvos által beállított egyéni paraméterek alapján kapja a szükséges mennyiséget, majd a kilélegzett levegő egy zárt rendszerbe, a kilégző levegőbuszba jut, ami azt szűri és elszállítja a kórházon kívülre. Vagyis mi abból indultunk ki, hogy a gépi lélegeztetés folyamatát két alapvető műveletre lehet egyszerűsíteni. Az elsőben levegőáramot, nyomást kell biztosítani, a másikban pedig szabályozni szükséges, hogy ez a nyomás megfelelő módon jusson a beteg szervezetébe. Két nagy világ van: a légtechnikás, ahol nagyon alacsony nyomással keringetnek nagy mennyiségű levegőt, illetve a kompresszoros világ, ahol minden nagy nyomáson és kis keresztmetszetű csöveken történik. A mi rendszerünk pont a kettő között van. És épp amiatt, hogy szétszedtük a funkciókat, nem kellett egyetlen berendezésbe sűríteni a lélegeztetéshez szükséges egységeket, ahogyan azt a hagyományos, egyemberes berendezések gyártói teszik. A koncepciónk abban is különbözik ezektől, hogy mi célzottan, egy bizonyos lélegeztetésre fejlesztettünk, az akut légzési problémákkal (ARDS) küzdő betegek kezelésére.