2021. január 1-jén megkezdődik a Dániát és Németországot összekötő, összesen 18 km hosszú vízalatti alagút építése, amely a világ leghosszabb közúti és vasúti közlekedésre, illetve szállításra alkalmas alagútja lesz. Az alagút jelentősen lerövidíti a jelenleg 4,5-5 órás menetidőt Koppenhága és Hamburg között.

 

A Fehmarnbelt-alagút egy négy sávos autópályát és két elektromos sínpályát fog tartalmazni, mindezt külön-külön csatornákban kivitelezve a biztonságos közlekedés érdekében. Az alagút 79 különálló elemből áll, amelyek mindegyike 217 méter hosszú, és 10 speciális elemből áll, alsó szintje pedig az üzemeltetési és karbantartási berendezéseknek készül. Az alagút elemeinek súlya egyenként 73 000 tonna, ami megegyezik 14 ezer elefánt tömegével. A rekordhosszúságú alagútban felhasznált acélmennyiség körülbelül 50 Eiffel-toronynak felel meg.

Közvetlenül az építkezésen hozzávetőlegesen 3000 embert foglalkoztatnak majd és várhatóan 8,5 évig tart a teljes Fehmarnbelt összeköttetés kiépítése.

Az autósok 110 km/h sebességgel közlekedhetnek az alagútban, míg a vonatok 200 km/h sebességgel fognak áthaladni rajta. A járművezetők kellemes és biztonságos vezetési élményét a csatorna teljes hosszán változatos, különböző típusú fényforrások fogják biztosítani.

A Fehmarnbelt összeköttetést merülő alagútként, üreges betonelemekből, szakaszonként építik fel a dán Lolland-sziget és a német Fehmarn-sziget között. Az összeköttetés megvalósítása érdekében először az árkot kell kiásni a tengerfenékben. Ez az árok legfeljebb 60 méter széles, 16 méter mély és 18 kilométer hosszú lesz, melynek során összesen mintegy 19 millió köbméter kő és homok kitermelése várható a tengerfenékről. Amikor a tengerfenékben lévő árok készen áll, az alagútelemek összeillesztése következik. Amikor az alagútcső a helyén van, elvégezhető lesz a műszaki telepítés (a közlekedési pályák kialakítása, kommunikációs rendszerek, a világítás, a szellőzés, a transzformátorok, szivattyúk telepítése). Két kilométerenként egy-egy speciális elemet is elhelyeznek, amely a működtetéshez és a karbantartáshoz szükséges felszerelést tartalmazza.

Az építési folyamat modellje:

Az alagút tervét ellenezték a környezetvédők és a tengeri átkelésben érdekelt komptársaságok is. Az Európai Unió azonban idén márciusban végül engedélyezte a dán kormánynak, hogy pénzügyi kártérítésben részesítse a komptársaságokat, így megkezdődhet az építkezés. A beruházás költségének zömét Dánia állja, de az EU is hozzájárul az 52,6 milliárd DKK-ra tervezett költségekhez.

Virtuális utazás a készülő alagútban: https://youtu.be/Tfpxt0EZzY0
Bővebben a beruházásról: https://femern.com/en