12° C
Ma 2025. május 13., kedd, Szervác és Imola napja van.
12° C
Ma 2025. május 13., kedd, Szervác és Imola napja van.
[the_ad id="33201"]
Szellemi tulajdon az akadémiai szférában

Szellemi tulajdon az akadémiai szférában

A fenntartható gazdasági növekedés érdekében a cégeknek, intézményeknek a magasan képzett munkaerő mellett innovációs teljesítményre is szükségük van. Ezt tudják szolgálni az egyetemek és kutatóintézetek új kutatási és fejlesztési eredményeik révén: egyrészt magasan...

Alapelvek

Alapelvek

Frank Wilczek elméleti fizikus, matematikus, a Massachusets Institute of Technology professzorának munkássága a fizika számos területére kiterjed. A kvantumtérelmélet terén végzett munkájáért, ezen belül az aszimptotikus szabadság felfedezéséért a Nobel-díjat 2004-ben...

Csökkentheti-e a repülési ágazat a széndioxid-kibocsátást a növekedés korlátozása nélkül?

márc 9, 2020 | kitekintő

A theengineer.com brit online szaklap a repülési ágazat CO2-kibocsátásával kapcsolatban foglalta össze a jelenlegi helyzetet és prognosztizálta a várható eredményeket. A világ repülőterein a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség adatai alapján 4,2%-kal növekedett a globális utasforgalom 2019-ben, és várhatóan az összesített szám 2050-re 70%-kal növekszik.

Az utasszám tehát rohamosan emelkedik, és ezzel együtt be kell látni, hogy a növekedést nem lehet fenntartani az üvegházhatású gázok és más kibocsátások csökkentése nélkül. A Repülési Környezetvédelmi Szövetség (AEF) szerint, a repülés felelős a globális, ember okozta CO2-kibocsátás 2–2,5%-áért, és 2050-re várhatóan 4-15%-ra fog növekedni ez a szám.
A fenyegető számok ellenére a fenntartható repülés ágazati csoport (Sustainable Aviation – https://www.sustainableaviation.co.uk/) szerint a repülési ágazat jól felszerelt ahhoz, hogy kezelje a növekvő utasszám-növekedést, miközben csökkenti annak környezeti hatásait, és úgy véli, hogy a repülésből származó nettó szén-dioxid-kibocsátást nettó nullára lehet csökkenteni a kormányzati célokkal összhangban. Az alternatív sugárhajtómű-üzemanyagok mellett a repülési ágazat aktívan foglalkozik kibocsátási kérdésekkel is, mint például új hibrid elektromos meghajtó rendszerek fejlesztésével, a könnyű kompozit anyagok fokozott felhasználásával, alternatív repülőgép-tervekkel és hatékonyabb földi kiszolgálási technológiákkal.
Erőfeszítései ellenére az AEF szerint „kevés kereskedelmileg méretezhető lehetőség van a repülőgépek szénmentesítésére a közeljövőben”, ami felvetheti a kérdést: az Egyesült Királyság repülése képes-e teljesíteni a nettó nulla ambícióit az általa meghatározott időkereten belül?

Szellemi tulajdon az akadémiai szférában

Szellemi tulajdon az akadémiai szférában

A fenntartható gazdasági növekedés érdekében a cégeknek, intézményeknek a magasan képzett munkaerő mellett innovációs teljesítményre is szükségük van. Ezt tudják szolgálni az egyetemek és kutatóintézetek új kutatási és fejlesztési eredményeik révén: egyrészt magasan...

Alapelvek

Alapelvek

Frank Wilczek elméleti fizikus, matematikus, a Massachusets Institute of Technology professzorának munkássága a fizika számos területére kiterjed. A kvantumtérelmélet terén végzett munkájáért, ezen belül az aszimptotikus szabadság felfedezéséért a Nobel-díjat 2004-ben...