18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...

Ragasztásos megoldások a hídépítésben

márc 4, 2020 | kitekintő

Előregyártott elemekből, ragasztással, három és fél hónap alatt építettek hidat Hagenben.

Az észak-rajna-vesztfáliai hageni híd építésénél a tervezők és a kivitelezők egy időtakarékos megoldást alkalmaztak: a híd 180 egyedileg tervezett és gyártott, építőkockára hasonlító elemből áll. A legnehezebb elem 57 tonna; az egyes darabokat speciális ragasztóhabarccsal rögzítették egymáshoz.
Aki a Hagen mellett futó A46 jelű autópályán autózik, egyből megérti, hogy miért nevezik a pálya felett átívelő hidat „építőkocka” hídnak. A kísérleti projekt egy ötletpályázat eredménye, amelyet a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium az észak-rajna-vesztfáliai közútkezelővel közösen írt ki, azzal a céllal, hogy felgyorsítsák az elavult hidak innovatív építési módszerekkel való pótlását /helyettesítését. A brémai Sweco GmbH tervezőiroda elgondolása alapján a helyszíni építési időt jelentősen csökkenteni lehet a vasbeton és acél elemek kombinációjából álló, részben előgyártott elemek rendszerével. A teherhordó alépítémény és a támfal is kész elemekből áll, az alkotóelemeket ideiglenes merevítéssel és ragasztással rögzítik egymáshoz. Hagyományos módszerekkel a kivitelezés 220 napot vett volna igénybe, ami így 100-ra csökkent, de ennél is jelentősebb eredmény, hogy a híd alatt futó autópályát mindössze 48 órára zárták le: ennyi időre volt szükség ahhoz, hogy lebontsák a régi hidat és lerakják az új híd alapjait.
A híd 180 eleméből 60 különösen nagy méretű: ilyenek például a 40 méteres felépítmény hosszanti elemei, illetve az 57 tonnás alap- és támfalelemek. Mivel egyik érintett félnek sem volt tapasztalata az előregyártott és ragasztott beton alkatrészek ilyen terű felhasználásával kapcsolatban, az elgondolást előzetesen alapos teszteknek vetették alá. Megvizsgálták az előregyártott beton alkatrészek tapadási tulajdonságait, és meghatározták a ragasztóhabarcs szakító- és tapadási értékeit. Kiderült, hogy a kétkomponensű epoxigyanta-habarcs ideális több tonnás előregyártott beton alkatrészek ragasztására: a ragasztóhabarcs tökéletes tapadási szilárdságot biztosít mind durva, mind a sima betonfelületen, és zsugorodás nélkül szilárdul meg. A habarcs stabilitása azt is jelenti, hogy a ragasztó függőleges felületekre is felvihető anélkül, hogy megereszkedne.

Gyorsaság és pontosság

Az előregyártott beton alkatrészek elhelyezése különleges megoldásokat igényelt. A kivitelező csapat a támfalakat extra mély alapokkal biztosította, majd miután az alapelemeket daru segítségével milliméter pontossággal beállították, következhettek a támfal előregyártott elemei. Ezekre fogazott spatulákkal úgy kenték fel az epoxigyantával habarcsot, hogy a betonfelület egyenetlenségeit vagy üregeit kitöltötték, és a habarcs rétegvastagságát darabról darabra hozzáigazították a soron következő előregyártott építőkockához, illetve a fugákhoz. Kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a kúpos elemekre kent ragasztó rétegvastagságát külön-külön kellett meghatározni annak érdekében, hogy a habarcs az elemek lerakásakor a kívánt módon terüljön szét. Miután a szerelők felhordták a habarcsot, az előregyártott elemeket egymáshoz illesztették, és ideiglenesen előfeszítették. A helyszíni logisztika alapvető fontosságú volt a sikeres kivitelezéshez. A kivitelezők három-öt fős csoportokban dolgoztak; volt, amelyik előkészítette a kétkomponensű anyagot, és a kész elemekhez szállította, egy másik csapat felhordta a habarcsot. A feszes menetrendet az időjárás is „támogatta”: a nyári melegben a bekevert anyagot 40 percig lehetett felhasználni, ezért a habarcsot nagyon gyorsan kellett felkenni a nagy felületekre is, és az alkatrészeket a lehető leggyorsabban kellett a végleges helyükön elhelyezni.

Következhet a folytatás

A felépítmény elemeinek helyre illesztéséhez két darut használtak, és csavarokkal rögzítették őket. Ezt követően az autópályát ismét meg tudták nyitni a forgalom előtt. A helyszíni építkezés ideje a három és fél hónap volt, de ha ideszámítjuk az előregyártott beton alkatrészek gyártását is, körülbelül hat és fél hónapra volt szükség a híd forgalomba helyezéséig. A projekt résztvevői elégedettek az eredménnyel; várható, hogy a jövőben további hidakat és épületeket építenek ezzel az innovatív módszerrel.

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...