2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Mamutgáttal védekezhet Európa az éghajlatváltozás okozta tengerszint emelkedés ellen

márc 2, 2020 | kitekintő

A Holland Királyi Tengerkutatási Intézet (Royal Netherlands Institute for Sea Research) kormány által alkalmazott tudósai két gát építését javasolják az Északi-tenger körülzárására, így biztosítva az észak-európai országok megóvását a tengerszint emelkedésétől.

milliárd tonna homok szükséges, mely a világ egy év teljes homok felhasználási mennyiségével egyezik

Az úgynevezett észak-európai védőgát (NEED) javaslat minden eddiginél nagyobb gátrendszer építését javasolja a La Manche-csatornán Franciaország és Anglia, valamint Skócia és Norvégia között, összesen 395 mérföld távolságban. A betongátak építéséhez 51 milliárd tonna homok szükséges, mely a világ egy év teljes homok felhasználási mennyiségével egyezik.
A becslések szerint a 395 mérföld hosszú gátak megépítése 508 milliárd euróba kerülne, amely ennek ellenére költséghatékony módszernek tűnik az észak-európai part menti közösségekben élő 25 millió ember védelmére, akiket az emelkedő tengerszint leginkább fenyeget. A gátak hatékonyabbak lennének, mint az egyes országok egyedi tervezetei, melyek például az emberek otthonukból való kiszorításához vezetnek, valamint a kulturális örökség elvesztését eredményezik, ráadásul amellett, hogy előre nem látható költségekkel járnának, nemzeti és nemzetközi társadalmi-politikai instabilitást is előidéznének.

A jelenlegi éghajlatváltozási modellek szerint a tengerszint emelkedése bár évszázadok óta tart, az 1880-as ipari forradalom óta konkrétan 21 centiméterrel emelkedett és egyes előrejelzések szerint 2100-ig a tengerszint növekedése elérheti a két métert, ami példátlan fenyegetést jelentene a társadalom számára. „Amellett, hogy lehetséges megoldás, egy ilyen szélsőséges gát tervezése főként figyelmeztetés, ami felfedi a fejünk fölött tornyosuló probléma hihetetlen mértékét” – mondta a jelentés készítője, Sjoerd Groeskamp, a Holland Királyi Tengerkutatási Intézet kutatója.
A NEED-ben javasolt két gát közül a leghosszabb a 295 mérföldre húzódik Norvégiában Bergen és Skócia északi csúcsa között, az Orkney és a Shetland-szigeteken keresztül; míg a gát másik része 100 mérföld távolságra fekszik a tengertől a franciaországi Brest és Anglia délnyugati része között. Ezen mérettel a világ legnagyobb gátja lenne. (Jelenleg a világ legnagyobb gátja a Dél-Korea Saemangeum Seawall, amely több mint 30 mérföld hosszú, és 36 méter mélységbe süllyed – A szerk.)
A hosszúság mellett számottevő a mélység is: Skócia és Norvégia között a tenger átlagosan 127 méter mély, bár a norvég árokban 321 méterre zuhan. Anglia és Franciaország között átlagosan 85 méter mély, maximális mélysége 121 méter. „Ha a NEED megépül, az egyik legnagyobb mélyépítési kihívás lesz, amellyel valaha szembesültek a mérnökök” – írja a jelentés. Ugyanakkor a tervek kivitelezése megvalósítható, elég, ha azokra a rögzített olajfúróberendezésekre gondolunk, melyet 500 méter mélységben építettek mérnökök. „A gát egyetlen alternatívája az lenne, ha megakadályoznánk a tengerszint további emelkedését, ám ez csak az éghajlatváltozás enyhítésére irányuló erőfeszítések azonnali végrehajtásával érhető el, például a halmozott CO2-kibocsátás csökkentése révén” – fejtette ki a jelentést készítő kutató.
Forrás: nioz.nl

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...