Az okostelefonok elterjedésével a gyalogosok és kocogók gyakran zenét hallgatva közlekednek, vagy útközben intézik üzleti-, illetve magánjellegű telefonbeszélgetéseiket az egyébként több szempontból is igen praktikus fejhallgatójuk segítségével. A headset azonban számtalan pozitív tulajdonsága mellett veszélyt is jelent épített környezetünkben, ugyanis kiszűrve az utca zaját megfosztja a használókat az éles hallóképességüktől, amely fontos figyelmeztetésül szolgálhat a hirtelen felbukkanó veszélyhelyzetekre. A fejhallgatót viselő gyalogosok nem veszik észre a szabad füllel hallható jelzéseket, mint például a szirénát, kiáltást vagy a közeledő autók hangját. Ez számos balesetet és sérülést eredményezett világszerte: csak az USA-ban az elmúlt hét évben háromszorosára nőttek a korábbi adatok és ez volt a 2018-as évben a legtöbb gyalogos haláleset okozója az államokban.
Az amerikai kutatócsoport által PAWS / SEUS-nak nevezett fejlesztés egy olyan hordható rendszert takar, amely fejhallgatóba ágyazott, többcsatornás audio-érzékelőket használ az autók felismerésére és megtalálására az autó, motor- illetve gumiabroncs-zajok alapján, és figyelmezteti a gyalogosokat a közeledő gépjármű közvetlen veszélyeiről. A rendszer egy háromfázisú architektúrát alkalmazva elvégzi a jelfeldolgozást és riasztást küld az okostelefonnak, kivonva az aktuálisan működő funkciót, így a fejhallgatót használó képes már a korai veszélyek valós időben történő észlelésére akár 80 méteres távolságból és 99%-os pontossággal, még pont időben figyelmeztetve az adott személyt.
„Reméljük, hogy egyszer tovább finomítják a technológiát, elindulhat a tömeggyártás és forgalmazás oly módon, hogy a fejlesztésünk segítse a városokban a halálos kimenetelű gyalogos balesetek csökkentését” – mondta az egyik kutató-fejlesztő Fred Jiang, a Columbia Egyetem Adattudományi Intézetének villamosmérnök professzora.
A fejlesztés részletei elérhetőek a Columbia Egyetem honlapján: http://icsl.ee.columbia.edu/