19° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
19° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...

A kezdő mérnökök 45%-a szerint biztos jövőt jelent a szakmájuk

dec 10, 2019 | piac

A megkérdezettek 63%-a már kisgyermekkorában eldöntötte, hogy mérnök szeretne lenni – derül ki a CLAAS Hungária Kft. által készített felmérésből. Minden ötödik kitöltő azt várta a foglalkozásától, hogy kézzelfogható eredménye legyen munkájának, illetve új dolgokat alkothasson. A kitöltők harmada saját vállalkozást szeretne indítani, ugyanakkor akik beosztottként gondolkodnak, azok 27%-a azonos fizetés esetén vidéki nagy multicéget választana a fővárosi cégekkel szemben.

A CLAAS Hungária országos felmérés keretében vizsgálta a Z generációs fiatal mérnökök karrierválasztási szokásait és igényeit. A szakma kiválasztása során a legjellemzőbb a céltudatos, már gyerekkorban eldöntött pályaválasztás, de emellett a baráti és szülői tanácsok is befolyásoló tényezők, a válaszadók közel 10%-a azonban egyszerűen csak szerette volna megtapasztalni, hogy mit is adhat számukra a mérnök szakma.

Hol tájékozódnak a fiatalok?

A felmérés megmutatta, hogy legtöbben az álláshirdető portálokról tájékozódnak új álláslehetőség iránt. A válaszadók 44%-a azonban főként a social media felületeket részesíti előnyben, s ezeken keres lehetőségeket. Az emberi kapcsolatok azonban továbbra sem elhanyagolhatók, hiszen az ismerősök ajánlása 40%-ot ért el a válaszok rangsorában. Minden második válaszadó számára fontos volt, hogy munkájuk izgalmas projekteket és kihívásokat is tartalmazzon, derült ki a felmérés egyik kérdéséből. A biztos megélhetés, mint választási szempont csupán 9%-uknál jelent meg első helyen.

Fontos a munka és magánélet egyensúlya

A megkérdezettek 31%-ának az volt a legfontosabb egy munkahely kiválasztásakor, hogy legyenek fejlődési, előrelépési lehetőségeik, a karrierút pedig már az elején jól látható legyen. A munka és magánélet egyensúlya minden ötödik válaszadó számára elsődleges szempontként jelent meg, de a lokáció és a fizetés is fontos tényező egy-egy munkahely kiválasztásánál. A válaszadók közel háromnegyede városi, községi lakóhellyel rendelkezik, 11%-uk a fővárosban, 16%-uk pedig valamelyik megyeszékhelyen él.

A Z generáció

A Z generáció tagjai jellemzően 1995 és 2010 között születtek. Tagjai tipikusan különböznek az előző generációk, főleg a közvetlenül megelőző Y generáció tagjaitól, egy új típusú nemzedék, amelynek kialakulásában a technika száguldó fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Az 1990-es évek végén születettek és az annál fiatalabbak beleszülettek a digitális technológiák világába, amelyben már elképzelhetetlen élni a web 2.0, mobiltelefonok, más digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül. A Z generációra használt másik fogalom a Marc Prensky által alkotott „digitális bennszülöttek” kifejezés.
A Z generáció tagjainak, akik a XX. századihoz képest egy új világban nőttek fel, teljesen megváltoztak a tanulási szokásai. Ez problémákat vet fel az oktatási rendszerben is, elsősorban a tanítási módszerek területén. A tanároknak nehéz átadniuk a tudásukat a fiataloknak, akik hozzá vannak szokva a gyors információáramláshoz és annak befogadásához. Képesek egyszerre több mindennel párhuzamosan is foglalkozni (multitasking) csak nem annyira behatóbban marad meg a felvett információ, mint az előző generációknál.
A kommunikációs eszközök fejlődésével és gyorsaságával egyre több információhoz jutnak, és ezeket máshogy dolgozzák fel, ami miatt másképp is gondolkodnak, mint az X vagy az Y generáció tagjai.
Az 1920 és 1939 között születettek az ún. veteránok, a Baby boom-korszak az 1940 és 1959 között született embereké, míg az X generációhoz az 1960 és 1983 között születettek tartoznak. Az Y generációba az 1984 és 1994 között, a Z generációba pedig az 1995 és 2009 között születetteket sorolják. A 2010 után születetteket alfa generációnak (Generation Alpha) szokták nevezni.

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...