Több mint másfél éves fúrás után július 1-én az M85 autóút Bécsi-dombi alagútjának déli járata elérte a nyugati oldalt, tehát megtörtént a járat lyukasztása. Az eseményen sajtótájékoztatót tartott Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese és Kerékgyártó Attila, az SDD konzorcium projektvezetője.

 

A Bécsi-domb alatt átvezető 780 méter hosszú Bécsi-dombi alagút az M85 autóút Fertőrákos – országhatár szakaszán, a 90. kilométerszelvény után, két járattal kerül kialakításra.

A fejtési munkálatok a déli (bal oldali) alagútnál kezdődtek meg 2020. novemberében. Az alagútfejtés folyamatos 24 órás munkavégzéssel történik. A déli járatban átlagosan 1,3 méteres napi előrehaladás valósult meg, a 2021 májusában megindított északi járatban pedig a keményebb kőzetek miatt a napi előrehaladás átlagos mértéke közel 1 méter.

Az alagút zárt, bányászati építési módszer alkalmazásával készül azokon a szakaszokon, ahol ezt a geológiai viszonyok, illetve a megfelelő vastagságú takarás lehetővé teszi. Ahol ez a feltétel nem teljesül, ott nyitott építési módszerrel épül meg az alagút, vagyis elkészül a szerkezet, majd visszatöltésre kerül a talaj.

Az alagút országhatár felőli, azaz nyugati oldalán 2022. tavaszán kezdődött meg az alagút-portál bevágásának készítése, és mivel ez nagyon megközelíti a 84. sz. főutat, ezért a kivitelező az építés idejére egy mintegy 1 kilométer hosszú, a főúttal egyenrangú ideiglenes terelőutat készített, amelyen jelenleg is halad a forgalom.

A déli alagútjárat 2022. július 1-én érte el a nyugati oldalt, vagyis ekkor történt meg a járat lyukasztása. Az északi (jobb oldali) járat jelenleg a 373 m-es alagútszelvénynél jár.

Az északi járat fejtése tovább folytatódik. Itt várhatóan az év végére történhet meg a lyukasztás. Közben megkezdődik a járatok előkészítése a vízszigetelés fogadására, valamint a végleges szerkezet építésének előkészítése, elindítása.

A szakaszon a gépjármű forgalom, a szükséges üzempróbák és hatósági eljárások lefolytatását követően várhatóan 2024. év végén indulhat meg.

Farkas Ciprián, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere elmondta: Ha egy város megközelítése nem jelent akadályt, annak mindig turisztikai és gazdasági jelentősége is van. Így van ez Sopron esetében, amikor az M85 gyorsforgalmi út elérte a megyeszékhelyet. A munka folytatódik. A célunk, hogy 2024 végig eléjük az országhatár. Ma pedig újabb mérföldkőhöz érkeztünk nem csak képletesen, hanem valóban is meglátjuk a fényt az alagút végén.

Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese az útépítések státuszáról azt mondta: Az M85 országhatár felé vezető szakaszán és az északnyugati elkerülő úton is folyamatosan dolgozik a kivitelező. A Sopron nyugat csomópontban és a 8647 j. úton a földmunkák 95%-ban elkészültek. Mind a főpályán, mind a kapcsolódó útszakaszokon a Ckt alapréteg, valamint az útpálya alaprétegének építése nagy részben elkészült, helyenként megkezdődött a kötőréteg építése is. A körforgalmaknál folyamatosan haladnak a térkövezési munkálatok. Folyamatban vannak a közműkiváltási munkák és a vízépítési munkák (kereszt- és hossz – szivárgó építések, keresztcsatorna építés). A műtárgyaknál jellemzően a hídfő és háttöltés építések folytatódtak, gerendabeemelések történtek, valamint több hídnál folyamatban van a pályalemez építés. Az M85 autóút szintbeni irányított áthaladású körforgalom kialakításával csatlakozik majd a 84. számú főút jelenleg is 2×2 sávos szakaszához. Itt a végcsomópontban még nem minden terület áll rendelkezésre, ezek megvétele, a rálépési engedélyek megkérése folyamatban van. A végcsomópontban lévő körforgalom közepén a közelmúltban Sopron város által meghirdetett és sikeresen lezárult pályázat nyertes alkotása fog majd megépülni.

Kerékgyártó Attila, az SDD konzorcium projektvezetője az alagút fejtésének technikáját ismertette: A zárt építésű alagútnak két, egymástól nagyon elkülönülő szerkezeti része van. Az első egy bányászati módszerrel fejtett és lőttbetonos megerősítéssel készülő alagút, ami az úgynevezett elsődleges vagy ideiglenes szerkezet. Ezt a szerkezetet alagutas kotróval. alakítják ki. Az alagútfejtést követően másfél méterenként acél rácsos tartókat építenek be, közéjük kétrétegű acélhálót szerelve és a szerkezetet lőttbetonnal erősítik meg. Amikor az elsődleges szerkezet elkészül, belső vízszigetelést kap, majd a szigetelésen belül elkészül a zsalukocsival épülő végleges vasbeton héjszerkezet, vagyis az a falazat, amit a leendő közlekedők is látni fognak. A harmadik fontos momentum az úgynevezett belső beépítés, az alagút szíve-lelke, vagyis a forgalomtechnikai kialakítás elkészítése és az alagút irányítását felügyelő, kezelő forgalomtechnikai irányító rendszer.

A fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A nyertes vállalkozó az SDD Konzorcium (Dömper Kft., Subterra – Raab Kft. és Pannon-Doprastav Kft.) A kivitelezés nettó összege 44,1 milliárd Ft.

 

Forrás: NIF