A Csornától Sopronig tartó szakasz egy évvel ezelőtti átadásával megtörtént a megyei jogú város bekötése a hazai gyorsforgalmi úthálózatba. Nyárra Balfig, most pedig Fertőrákos csomópontig készült el a települést északról elkerülő négysávos út. A Győrtől az osztrák határig vezető összeköttetésből így már csak a kevesebb mint négy kilométeres befejező szakasz megépítésén dolgozik a kivitelező.
 

 

A projekt leghosszabb, a Csorna elkerülő végétől a Sopron-kelet csomópontig tartó, 51 kilométeres szakaszának kivitelezése 2018 tavaszán indult. Ezt közel háromévnyi munka után, tavaly év végén vehették birtokba a közlekedők. Közben párhuzamosan haladtak a munkák a Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont (8527 j. út) közötti szakaszon is.

Az M85 Sopron-kelet – Fertőrákos csomópontok közötti rész 6,4 kilométeréből 2,5 kilométert, a Balf csomópontig tartó szakaszt idén nyár elején birtokba vehették az autósok. Most pedig az M85 építése eljutott a Fertőrákos csomópontig, valamint ehhez kapcsolódóan elkészült a Pozsonyi út új nyomvonalra helyezése is.

A ma átadott fejlesztés során elkészült a 3,9 kilométer hosszú, 2×2 sávos szalagkorláttal elválasztott autóúti szakasz és a Fertőrákos csomópont. A város belterületén áthaladó 84-es számú főút tehermentesítése szempontjából meghatározó kiegészítő projektelem keretében a Fertőrákos csomópontból indulva a 8527. j. út (Pozsonyi út) burkolatfelújítása valósult meg 1,1 km hosszon a Mély út csatlakozásáig.

 

Innen egy 840 méteres új nyomvonalú szakaszt építettünk ki a Mély út nyomvonalához igazodva (a forgalomba helyezés után ez a szakasz a 8527. sz. országos közútként fog szerepelni), amely megkerüli a Szent Mihály temetőt, és becsatlakozik a 84. sz. főútba.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kiemelte:A kormány korábban sosem látott nagyságrendű fejlesztéseket hajt végre a hazai közúthálózaton. 2010 után adtuk és adjuk át az M85 összes szakaszát. A monstre fejlesztéssorozatban mintegy 138 kilométer hosszú autóút épül az M1-től Sopron érintésével az országhatárig összesen közel 300 milliárd forintból. A most forgalomba helyezett szakaszt az eredetileg jövő tavaszi befejezési határidő előtt hónapokkal birtokba vehetik a közlekedők.”

Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Egy éve adtuk át az M85 Sopronig tartó szakaszát. Júniusban eljutottunk Balfig. Ma pedig itt állunk a Fertőrákos csomópontig tartó résznél, ezzel a város és a térség legnagyobb fejlesztése valósul meg. Bátran mondhatjuk, hogy ez az út Sopron jövőjére vezet. Gyorsabb és biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé és gazdaságfejlesztő hatása is lesz.”

Farkas Ciprián, Sopron polgármestere hangsúlyozta: „2015 márciusában Orbán Viktor itt írta alá az első Modern Városok Programja szerződést. Azóta számos eredményről számolhatunk be Sopront érintően. A közlekedési infrastruktúrafejlesztés nagy betűkkel van a zászlónkra írva. Ennek része az M85 autóút építése is. Sopron soha nem látott fejlődési pályán van.”

Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója az M85 folytatásával kapcsolatban kiemelte: „Folyamatban van az M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz építése is a meglévő 84. számú főúti határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron Ény-i elkerülő úttal. A Bécsi dombi alagút építési munkái jól haladnak, a bal járat fejtése már meghaladta az alagútszelvény szerinti 500 métert, a jobb járat pedig elérte a 220 métert. Az útépítés tekintetében a földmunka a végéhez közeledik, folyamatos a műtárgyak és vízépítési munkák kivitelezése is. A szakaszon a gépjármű forgalom, a szükséges üzempróbák és hatósági eljárások lefolytatását követően várhatóan 2024-ben indulhat meg.”

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásból, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg. A terveket az Utiber Kft. készítette, a kivitelezést a DS konzorcium végezte, nettó 20,4 Mrd Forint hazai költségvetési forrásból.

 

Forrás: NIF