8° C
Ma 2024. április 23., kedd, Béla napja van.
8° C
Ma 2024. április 23., kedd, Béla napja van.

Alagúttal kötik össze Helsinkit és Tallint

nov 4, 2021 | kitekintő

Finest Bay Area néven futó új, magántőkéből finanszírozott projektet jelentettek be, melynek célja, hogy a finn és észt fővárosok egy új pánbalti metropoliszban egyesüljenek. A 15 milliárd eurós projekt a Balti-tenger alatti alagúttal köti össze Helsinkit és Tallint, egy olyan nagyvárosi területet hozva létre, amely a Szilícium-völgytől is jobb helyszínt teremt a technológiai startupok számára.
 

 

A magánfinanszírozású Finest Bay Area projekt egy 103 kilométeres alagúton keresztül köti majd össze Finnország és Észtország fővárosát, amely a világ leghosszabb víz alatti összeköttetése lesz. A projekt vezérigazgatója, Peter Vesterbacka elmondta, hogy a szükséges 15 milliárd eurós finanszírozásról már aláírták a megállapodást a Londonban bejegyzett kínai Touchstone Capital Partners alapítvánnyal. „A fizikai építkezés még nem kezdődött el, de a finn oldalon befejeztük a környezeti hatásvizsgálatot, és a kormányok aláírták a nemzetek közötti egyetértési megállapodást” – tette hozzá.

A két párhuzamos, 17,3 méter átmérőjű vasúti alagút a Helsinki és Tallinn közötti utazási időt a komppal történő két órával ellentétben 20 percre csökkenti vonattal. Az egyik alagút a személyszállító vonatok számára lesz fenntartva, míg a másik a teherszállítást szolgálja majd. „Alagúttal kötjük össze Helsinkit és Tallinnt, egy egységes nagyvárosi térséggé alakítjuk, körülbelül kétmillió emberrel” – mondta Peter Vesterbacka.” A terület idővel Stockholmra és Szentpétervárra is kiterjedhet, mondta a vezérigazgató októberben az Utopian Hours városépítésről és urbanizmusról szóló éves konferencián.

A Finest Bay Area projekt egy mesterséges balti szigeten négy új kerületben összesen 200 000 megfizethető otthont teremt. A vízió az, hogy a világ minden tájáról vonzzák a tehetségeket egy olyan területre, amely már most is a technológiai startupok vezető központja, miközben elkerülik a Szilícium-völgy egyenlőtlenségeit. Mind a négy állomás területét úgy tervezték, hogy 50 000 új ember költözzön a területre, így 200 000 emberrel bővítik a Helsinki/Tallinn metropolisztérséget, amelynek jelenleg kétmillió lakosa van. „Az is kulcsfontosságú, hogy elegendő megfizethető lakást építsünk, méghozzá méretarányosan” – tette hozzá Vesterbacka, rámutatva, hogy San Fransisco és a Szilícium-völgy más területei rendkívül magas lakhatási költségekkel küzdenek.

 

A cél az, hogy az alagút 2024. december 24-re elkészüljön, és elinduljon a vonatközlekedés. A projekt bemutatásakor elhangzott, hogy több egyetemmel is tárgyalásokat folytatnak, főként Ázsiából. Nekik az állomásövezetekben lesznek európai kampuszaik, és minden állomásövezetnek saját egyeteme lesz, és a lakosság 20%-át diákok fogják adni.

 

Forrás: „We’re building tunnels not walls” says Angry Birds co-founder (dezeen.com)

YouTube: Will Tallinn-Helsinki Tunnel be China’s New Gateway to Europe? – YouTube