6° C
Ma 2024. március 29., péntek, Auguszta napja van.
6° C
Ma 2024. március 29., péntek, Auguszta napja van.
Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok (BN) tapasztalatai, biztonságosan, környezetbarát módon, gazdaságosan termelnek energiát – mondta Andrej Szmelov, a Roszatomhoz tartozó Belojarszki Atomerőmű technológiai csoportjának vezetője március 28-án az erőműben külföldi...

Dánia mesterséges sziget építésével bővíti területeit

júl 1, 2021 | kitekintő

A dán parlament jóváhagyta a Koppenhága partjainál fekvő Lynetteholm mesterséges sziget építését, amely 35 ezer embernek ad majd otthont, és megvédi a város kikötőjét a tengerszint emelkedésétől.
 

 

A 275 hektáros Lynetteholm-projektet a COWI, az Arkitema és a Tredje Natur tervezte, amely egy olyan lakó- és üzleti negyedet hoz létre, amely az éghajlatváltozás okozta viharok elleni védőbástyává is válik. A Lynetteholment a By & Havn (City & Port) fejlesztési vállalat építi a koppenhágai és környékbeli építkezésekből származó talaj felhasználásával. A mesterséges sziget a Nordhavn és a Refshaleøen között helyezkedik majd el, és megvédi a várost a „gyakoribb viharhullámoktól és az emelkedő víztömegektől” – mondta a Tredje Natur. Az óriásszigetet körgyűrű, alagutak és metróvonal kötné össze a szárazfölddel.

 

Összesen 35 ezer ember számára építenek otthonokat a félszigeten, amely részben körülveszi majd a kikötőt, hogy „klíma- és viharvédelemként” működjön. Miután a dán parlament 85 szavazattal 12 ellenében megszavazta a tervezetet, a Lynetteholmen a következő 50 évben épülhet meg, az átadást 2070-re tervezik. A BBC híradásai szerint azonban a projekt környezetvédelmi csoportok ellenállásába ütközött, akik a beruházás ellen eljárást indítottak az Európai Bíróságon. Ennek oka részben az, hogy a mintegy 400 futballpálya méretű mesterséges sziget megépítéséhez – csak a félsziget létrehozásához – 80 millió tonna földet kell a városon keresztül szállítani, ami a becslések szerint az építkezés ideje alatt napi 350 teherautónyi utat jelent a dán fővároson keresztül. A beadvány szerint a Lynetteholm „katasztrofális következményekkel” járhat a Balti-tenger környezetére nézve a tengeren mozgó üledékkel, valamint az ökoszisztémákra és a vízminőségre gyakorolt lehetséges hatásai miatt.

A By & Havn erre reagálva kijelentette, hogy figyelemmel fogja kísérni a projekt környezeti hatásait. „A projektet az ország vezető szakértőivel konzultálva és a koppenhágaiakkal folytatott párbeszéd során környezetvédelmi szempontból értékelték és minősítették, ezért a Folketing (parlament – a szerk.) jól dokumentált és megalapozott ismeretek birtokában fogadhatta el a Lynetteholment” – mondta Anne Skovbro, a By & Havn vezérigazgatója. Carina Christensen, a dán közúti áruszállítási szövetség (IDT) vezetője szerint a Lynetteholm építéséhez szükséges anyagok szállítása során a „klímabarátabb” közlekedés is szóba jöhet, de ehhez a kormány tisztviselőinek engedélye szükséges.

A tengeri megvalósíthatósági tanulmányok, a régészeti tanulmányok és a szerződésekre vonatkozó pályázat még ebben az évben megtörténik, és a By & Havn arra számít, hogy a Lynetteholmen akár 30 év alatt is elkészülhet. A dán főváros előtti sziget alapjainak nagy részét 2035-re kell elkészíteni, és a projektet 2070-re szeretnék teljesen befejezni.

 

A projekt weboldala: Lynetteholmen

Forrás: Denmark parliament approves giant artificial island off Copenhagen – BBC News ; Artificial island Lynetteholm to be built in Copenhagen harbour (dezeen.com)

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok (BN) tapasztalatai, biztonságosan, környezetbarát módon, gazdaságosan termelnek energiát – mondta Andrej Szmelov, a Roszatomhoz tartozó Belojarszki Atomerőmű technológiai csoportjának vezetője március 28-án az erőműben külföldi...