Az új technológiák folyamatosan hatnak a tanulás módszertanára. A COVID-19 járvány arra kényszerítette az oktatási intézményeket, hogy elsajátítsák a virtuális tanulás mikéntjét, ám sokan még egy lépést tettek előre: beépítették programjaikba a virtuális és kibővített valóságot (virtual reality, vagyis virtuális valóság, rövidítése a VR. Az AR az angol augmented reality szavak rövidítése, jelentése: kiterjesztett valóság). Ami egykor inkább szórakozás-központú technológiának tűnhetett, arról mára bebizonyosodott, hogy a hasznos eszköz a tanításban, a tanulásban, sőt, új életpályák létrehozásában is.

 

A Nebraska Egyetem Orvosi Központjának Davis Globális Központjában (Nebraska Medical Center’s Davis Global Center) egészségügyi szakemberek ismerkednek az új technológiákkal: a már ismert holografikus módszerek mellett most arra is lehetőségük van, hogy az AR/VR technológiák segítségével végezzenek el gerincműtétet. Ez persze csak egy kiragadott példa: a közlekedés, a kiskereskedelem, a gyártás, az idegenforgalom és szinte bármely más ágazat profitálhat az új technológiákból, ha megfelelő mérnöki tevékenység párosul az innovatív technológiák erejével.

 

Az AR/VR előnyei az osztályteremben

Az oktatás során bármikor bárkivel előfordulhat az összpontosítás és az elkötelezettség hiánya – és ez rendszerint meg is történik. Legyen szó egy egyetemi hallgatóról vagy egy kisiskolásról, az AR / VR egy remek módja annak, hogy a tanulásra fókuszáljunk. Ezeknek a technológiáknak az egyik igen fontos mellékhatása, hogy kiküszöböli a külső ingereket, nem engedi elkalandozni a figyelmet. A hagyományos, auditív módszerek helyett ez a fajta vizuális megközelítés vonzóbb a tanulóknak, ami végső soron az adott téma jobb megértéséhez vezet.

Átvágtam egy ideget? Hopp a páciens feje lehanyatlik… Beemeltem a gerendát, de lehet, hogy fordítva kellett volna? Vajon mitől repedt meg a teherhordó fal? Visszafelé folyik a szennyvíz a csatornából? Lehet, hogy elszámoltam a lejtetést? Ha mindez egy virtuális valóságban történik, a szoftver azonnal jelez, anélkül, hogy anyagi vagy emberéletet követelő veszteségünk keletkezne. Százszor is nekifuthatunk a szemműtétnek vagy a bölcsességfog kivésésének, mire készségszintűvé válnak a mozdulatok, nem kell hátrányos helyzetűek közül toborzott páciensekre hagyatkoznunk. A tapasztalatszerzésen keresztül történő tanulás különösen fontos, ha olyan pályát választunk, amely gyakorlást igényel. A szimulált, a valóságot jól visszaadó környezetek költséghatékonyak, és valós idejű visszajelzést adnak. Ha összetett elméletekről vagy témákról van szó, a koncepció vizualizálásának lehetősége gyakran jobb megértéshez vezet. A tanárok számára az AR/VR tanulási eszközök lehetőséget kínálnak a személyre szabottabb tanulási élmény biztosítására. Mivel nem minden hallgató tanul ugyanúgy, ezen technológiák segítségével az óratervek testreszabhatók, ami lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy saját tempójukban tanuljanak. Az AR/VR másik előnye, hogy segíthet a nyelvi akadályok megszüntetésében. Azokban az iskolákban, ahol a világ minden tájáról érkeznek diákok, ez nagy segítséget jelenthet. Ha csökken a nyelvi gátak okozta stressz, emelkedhet a teljesítmény.

 

Néhány gyakorlati példa

 

Hongkongi Egyetem – Innovációs Akadémia

A hallgatók inspirálásának szándékával épült, a közelmúltban megnyitott Innovációs Akadémia interdiszciplináris együttműködést tesz lehetővé a hallgatóknak, segítve az Egyetem 10 karának összekapcsolódását. Ez a korszerű, 2400 négyzetméteres létesítmény külön stúdiókat tartalmaz CAD, AR / VR és multimédia eszközök számára. A virtuálisan megálmodott elképzeléseket a szomszédos műhelyben lehet valóra váltani lézervágókkal, gravírozógépekkel, mérőeszközökkel, elektronikus munkapadokkal és egyebekkel.

MIT – MIT.nano Immersion Lab

Az MIT nemrégiben nyitotta meg az MIT.nano Immersion Lab nyílt hozzáférésű létesítményét minden MIT hallgató, oktató, kutató és külső felhasználó számára. Ahogy a neve is sugallja, a MIT.nano egy olyan innovatív eszköz, amely lehetővé teszi az AR/VR felhasználók számára, hogy eddig ismeretlen módon dolgozzanak a begyűjtött adatokkal: a létesítmény számos különféle funkcióval rendelkezik, köztük egy fotogrammetrikus állomás 3D-s térrekonstrukciók és AR-alkotások előállításához, valamint egy Lenscloud-rendszer, amely 126 kamerát és egyedi szoftvert tartalmaz, mellyel emberi testek vagy emberi léptékű tárgyak 360 fokos fotogrammetriai beolvasását tudják megoldani.

UC Berkeley – InsightXR

A járvány megváltoztatta a hallgatók tanulási módszereit. Amikor a terveket és koncepciókat kell megosztanunk egymással, nem mindig egyszerű megtalálni a megfelelő megoldást. A kaliforniai UC Berkeley’s College of Environmental Designs által kifejlesztett InsightXR abban segít, hogy az egymástól távol dolgozó és tanuló hallgatók és oktatók szinkronizálják egymás 3D-modelljeit, amit aztán AR-módban tesztelhetnek. Mindez segít az új – szó szerinti értelemben vett – távlatok és perspektívák felfedezésében, egymás inspirálásában, a visszajelzések feldolgozásában. 

A mérnöki munka jövője

A fenti példák az AR/VR felhasználásának néhány módszerét érintik, és idővel ugyanolyan részét képezik majd a mérnöki munkának, mint a CAD, a klasszikus oktatás vagy a minőség-ellenőrzés. Az az AR / VR lehetőséget ad mérnököknek, tervezőknek és akár a megrendelőknek is, hogy jobban elmélyedjenek a látványtervekben, megértsék a részleteket, feltárják a hibákat. Amennyiben az oktatási intézmények időben felismerik az új technológiák kínálta előnyöket, olyan mérnököket képezhetnek, akik jobban alkalmazkodnak az előttünk álló új világhoz.

 

 Forrás: https://www.engineering.com/story/using-arvr-for-innovative-engineering-education