A Bahreini Királyság jelentősen bővítette repterét: a korábbi létesítmény méretétől négyszer nagyobb, korszerű új repülőtéri terminált adtak át az utasforgalomnak, melynek költsége 1,1 milliárd dollár volt. A beruházás nem titkolt célja, hogy az Öböl-térség egyik fő utazási központjává váljanak. Az új terminál évi 14 millió utast tud kezelni, míg az előző létesítmény 9,5 milliót látott el 2019-ben. A méreteiben is kiugró terminál az ígéretek szerint a korábbinál emberközelibb, ugyanakkor fényűzőbb élményt nyújt az utazóknak.

 

A körülbelül egy kilométer hosszú, 210 ezer négyzetméteres terminálon 104 check-in pult található. A bevándorlási és biztonsági átvilágítások a terminál közepén vannak. Nyolc poggyászkiadó, 36 útlevél-ellenőrző iroda és 24 kapu áll az érkezők és indulók rendelkezésére; 10 ezer négyzetméternyi kiskereskedelmi és étkezési terület van, valamint további 2000 méter szabad terület a jövőbeni igények kielégítésére.

Bahrein nemzeti légitársasága, a Gulf Air a repülőtér fő bérlője is átköltözött az 1961-ben épített régi terminálról. A légitársaság új várójában zuhanyzók, imahely, főzőállomások, gyermekrész is helyt kapott, természetesen high-tech szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel. Az új terminál középpontja az eredeti repülőtér irányítótornya köré épített hatalmas képernyő, amely Bahrein képeit mutatja be.

„Az új terminál a boutique és a design stílusjegyeit viseli magán: az utasok gyorsabban haladhatnak az érkezési és indulási területeken, mint bármely más regionális repülőtéren, ami több időt biztosít számukra, hogy élvezhessék a repülőtér által kínált összes szolgáltatást, illetve kényelmet” – mondta Ayman Zainal, a Bahreini Repülőtér Társaság (BAC) kereskedelmi igazgatója.

Tény, hogy a COVID-19 a terminál tervezését és kivitelezését is befolyásolta: az eredeti tervek szerint 2020 elején kellett volna megnyitni, de a világjárvány miatt jelentős késésekkel kellett szembenézniük a kivitelezés során; ugyanakkor nem meglepő módon érintés nélküli vezérlést valósítottak meg az egész létesítményben. A BAC a SITA-val együttműködve valósította meg a SITA Smart Path kioszkjait és a Flex utasfeldolgozó technológiai platformját. A kioszkok biometrikus azonosítást alkalmaznak, hogy minimalizálják az utasok által gyakran használt eszközökkel való érintkezést. A SITA emellett poggyászegyeztetési rendszert is biztosít.

A repülőtér 22 új e-kaput is tartalmaz a Vision-Box által tervezett automatizált határellenőrzési platform részeként. A rendszer lehetővé teszi az utasok számára, hogy a bevándorlási és biztonsági ellenőrzési pontokon gyorsabban haladjanak, továbbá a személyzet csökkentett interakciója révén magas szintű biztonsági követelményeknek feleljenek meg. A kapuk multimodális biometrikus személyazonosság-kezelést alkalmaznak, beleértve az arc, írisz és ujjlenyomat-felismerést az utasok személyazonosságának ellenőrzésére. Ennek eredményeként az utasok jobban ellenőrizhetik utazási rendelkezéseiket – és racionalizálják az időigényes bevándorlási és biztonsági folyamatokat. A THALES intelligens biztonságot nyújt a terminál számára, ideértve a videóanalitikát is, amely fokozza mind az utasok, mind a munkavállalók általános biztonságát.

Bahrein száraz éghajlata meglehetősen zord, és mivel az új terminálnak 65 százalékos az ablak-fal aránya, a hőgazdálkodás jelentős aggodalomra ad okot, ezért a tervezés során nagy hangsúlyt fektettek az épület hatékony szigetelésére és homlokzatának optimalizálására.

Bár a terminál megnyílt, a nemzetközi utazások visszaesése miatt jelentősen csökkent kapacitással működik. Bahrein 2030-ig a térség pénzügyi, kulturális és repülési központtá kíván válni – tovább diverzifikálva gazdaságát –, az új terminál e törekvés egyik kulcsfontosságú eleme.

 

Forrás: engineering.com – Bahrain Unveils New Airport Terminal

Videó 2:29 perctől: Flying Gulf Air + The $1 Billion New Airport Terminal of Bahrain – YouTube

Fotó: airport-word.com, www.mas-architecture.co.uk