11° C
Ma 2024. március 28., csütörtök, Gedeon és Johanna napja van.
11° C
Ma 2024. március 28., csütörtök, Gedeon és Johanna napja van.
Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok (BN) tapasztalatai, biztonságosan, környezetbarát módon, gazdaságosan termelnek energiát – mondta Andrej Szmelov, a Roszatomhoz tartozó Belojarszki Atomerőmű technológiai csoportjának vezetője március 28-án az erőműben külföldi...

Kiépült a központi forgalomirányítás két vasúti vonalszakaszon

márc 4, 2021 | országjáró

A NIF Zrt. beruházásában 2017 decemberében kezdődött fejlesztéseknek köszönhetően két vonalszakaszon telepítettek központi forgalomirányító rendszert. A projekt befejezéséhez kapcsolódóan tartott sajtótájékoztatót a NIF Zrt., a MÁV Zrt. és a Prolan Zrt.

 

A központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) kiépítésének köszönhetően újabb két vonalszakaszon, Pusztaszabolcs és Dombóvár, valamint Rákos és Újszász között valósult meg az állomási jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. A Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti beruházás részeként az összes, központi felülvezérlésre alkalmas biztosítóberendezéssel rendelkező állomás: Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz különböző berendezései váltak vezérelhetővé 111 kilométer hosszan. A központi forgalomirányítás központ Pécsett kapott helyet, innen irányítják ezt a vonalszakaszt – évente több mint 30 ezer vonat közlekedését felügyelve. Ugyancsak innen vezérlik – a korábbi fejlesztésnek köszönhetően – 2018 áprilisa óta a Pécs és Dombóvár között 6 állomás berendezéseit is. A Budapest–Pécs vasútvonal Kelenföld és Százhalombatta közötti szakaszán is üzemel már a KÖFI rendszer, a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti állomásokon pedig várhatóan ősszel fejeződik be a KÖFI kiépítése a jelenleg zajló pályafelújítással párhuzamosan. Ezáltal teljessé válik az évente 3,5-4 millió utast kiszolgáló Budapest–Pécs vonal központi forgalomirányítási rendszere.

Budapest elővárosában, az évente mintegy nyolcmillió utas által igénybe vett Rákos– Újszász–Szolnok közötti, 92 kilométeres vonalszakaszon Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele és Tápiógyörgye állomások távvezérlése épült ki. Budapesten, a Kerepesi úton lévő Területi Forgalomirányító Központban a vonalszakasz irányításához szükséges munkahelyeket is kialakították. Innen naponta mintegy 220, azaz évente 80 ezer személyszállító-, teher- és egyéb vonat közlekedését vezérlik. Az agglomerációban a Kelenföld–Székesfehérvár, a Kelenföld–Százhalombatta és a Rákosrendező–Esztergom szakaszon már üzemel központi forgalomirányítás, Rákos és Hatvan között nyár elejére, Százhalombatta és Pusztaszabolcs között pedig ősz közepére épül ki. A fejlesztések a forgalomirányítás megoldásán túl további szolgáltatási színvonal emelkedéssel is járnak.

A forgalmi viszonyok megfigyelésére szolgáló technológiai kamerarendszer révén a forgalomszabályozás vált hatékonyabbá. Forgalmi előrejelzések készíthetők: optimális forgalom alakítható ki, látható a forgalmi helyzet, az esetleges késések, továbbá megelőzhetők vagy könnyebben kezelhetők a forgalmi konfliktushelyzetek.

 

Távvezérelt váltófűtési rendszer is kiépült, így növelve a téli üzembiztonságot. Az új tűz- és vagyonvédelmi rendszer (tűz- és betörésjelzés) létesítésével, a várótermek távvezérelhető nyitásával, zárásával a biztonság növekedett. Az önműködő térvilágítás az energiahatékonysághoz és a komfortérzethez járul hozzá. Nem utolsósorban javultak a vasútvonalon dolgozók munkakörülményei is, korszerű, rendezett, kényelmes és légkondicionált központban végzik a munkájukat. 

Biber Anett, a MÁV Zrt. szóvivője elmondta, hogy a központi forgalomirányításban dolgozó munkavállalók 14 napos oktatásban részesültek. A vizsgák megszerzése után a megfelelő helyismeret és gyakorlat megszerzése érdekében 12 szolgálat során még felügyelet alatt dolgoztak az új KÖFI központokban, majd ezt követően már önálló végezték, végzik feladataikat. Az újszászi vonal esetében 15, a pécsi vonal esetében 16 forgalomirányítót kellett betanítani a KÖFI üzemeltetéséhez. Rajtuk kívül még zavarelhárítók, műszerészek és mérnökök is gondoskodnak a távvezérlési rendszerek megfelelő működéséről. A központi forgalomirányítás, távvezérlés kiépítésének következtében az adott vonalak forgalmát korábban szabályozó állomások forgalmi személyzet nélküli szolgálati hellyé váltak.

Feldmann Márton, a kivitelező Prolan Zrt. üzletág-igazgatója kiemelte, hogy magyar középvállalkozásként büszkén vettek részt a saját fejlesztésű és gyártású irányítástechnikai megoldásaikkal a vasúti közlekedés hatékonyságát és a szolgáltatás színvonalát növelő projektben. A korszerű, menetrend alapú automatikus vonatközlekedtetést is lehetővé tévő forgalomirányítási rendszer, valamint a vonatok energiaellátását, a váltók fűtését és az állomások, megállóhelyek térvilágítást távvezérlő berendezések mind-mind a társaság magyar mérnökeinek tudását dicsérik, akik közel hatvanezer órányi munkával hozták létre a nyugat-európai színvonalat jelentő irányító központokat, megmutatva ezzel, hogyan lehet egy vasúthálózati elemet intelligenciával megtölteni. A Pusztaszabolcs-Dombóvár és Rákos-Szolnok vasúti vonalszakaszokon létrejött rendszerek mintegy húszezer jelzést és vezérlést dolgoznak fel, a kezelőket 40 számítógép és 120 monitor szolgálja ki. A magyar vasúti hálózat egyötödén üzemelő Prolan rendszerek nem csak az utasok kiszolgálásában, hanem a munkakörnyezet javításában, modernizálásában is kézzelfogható előnyöket jelentenek, vonzóvá téve a vasúti munkahelyeket, a vasutas szakmákat is.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője hangsúlyozta, hogy a központi forgalomirányítás kiépítésével a vasúti forgalom szervezése gyorsabbá, hatékonyabbá és biztonságosabbá vált, emellett a szolgáltatás színvonala is jelentősen javult. A kiépített modern biztosítóberendezések szolgáltatásai jelentősen fejlettebbek a hagyományos berendezésekéhez képest. Egy adott forgalmi szituációban a cselekvési idők csökkennek a döntések egy kézbe kerülésével. A műveletek végrehajtási ideje is kevesebb, továbbá a beépített automatizmusok a kezelőszemélyzet munkáját nagymértékben támogatják. A modern informatikai háttér garantálja az állomási és vonali biztosítóberendezések megbízható vezérlését, amelynek köszönhetően az új rendszerek üzembiztosan működnek. Mindezeknek köszönhetően egy teljes szakasz egy központból történő irányításával, valamennyi vonali információ birtokában, még inkább tartható a menetrend, pontosabban közlekednek a vonatok. Aktuális közlekedési információk állnak rendelkezésre: valós idejű menetrendi információkkal kapcsolták össze és modernizálták az állomásokon, valamint a megállóhelyeken található vizuális és akusztikus utastájékoztató berendezéseket. A vonat által vezérelt rendszer a vonatforgalmi adatokról, a járművek pontos helyzetéről tájékoztatja az utasokat, továbbá lehetővé teszi más közösségi közlekedési rendszerek számára is, hogy átvegyék ezeket. Szállítási adatokat is támogat a rendszer.

 

A Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.). A kivitelezés szerződéses nettó összege 7.360.000.000 Ft. A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakasz KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. A kivitelezés szerződéses nettó összege: 6.690.000.000 Ft. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósult meg.

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Roszatom: kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok tapasztalatai

Kedvezőek a gyorsneutronos reaktorok (BN) tapasztalatai, biztonságosan, környezetbarát módon, gazdaságosan termelnek energiát – mondta Andrej Szmelov, a Roszatomhoz tartozó Belojarszki Atomerőmű technológiai csoportjának vezetője március 28-án az erőműben külföldi...