Digitális építőipar 2019 címmel rendeztek kétnapos konferenciát november 26-27-én Kecskeméten, ahol az előadók elsősorban azt mutatták be, hogy az épületinformációs-modellezés (BIM) miként vezet a különféle építőmérnöki projekteknél a minőség és a termelékenység javulásához.

A budapesti Északi Járműjavító Kőbányai úti épületkomplexuma ad majd otthont a Közlekedési Múzeumnak. A mintegy 120 mérnököt foglalkoztató Céh Zrt. múlt évben kapta azt a feladatot, hogy elkészítse a mintegy 11 hektáros terület 22 épületének felmérést, valamint BIM alapmodell létrehozásával alapadatot szolgáltasson a további tervezési feladatokhoz – mondta el előadásában Kibédy Zoltán, a mérnökcég térinformatikai szakágvezetője. Az évek óta használaton kívüli ipari csarnokok és épületek átépítése, funkcióváltása megkívánja, hogy részletes tervdokumentáció, 3D modell álljon rendelkezésre a mérnöki tervezéshez. A nagy méretű, bonyolult szerkezetű épületek felmérésére és állapotuk dokumentálására a legalkalmasabb mérési módszer a lézerszkennelés. A pontfelhőből készített 3D BIM alapmodell szolgáltatja a tervezési feladatok kiinduló alapját.
Hatalmas lépés a digitális építőiparnak, hogy az ISO tanúsítványok közé bekerült a nemzetközi BIM szabvány is ISO 19650-es számon. Fontos – húzta alá Földi Attila, a Bimfra Kft. mérnöke –, hogy Magyarországon is kialakuljanak olyan egységes irányelvek, akkreditációk, szabványok, amelyek segítik a BIM szereplőinek az együttműködését, az épületinformációs modellezés terjedését, felhasználhatóságát a hazai piacon.
A zárt és a nyílt BIM alkalmazásának dilemmáját tekintette át előadásában Eleméry Gábor (Tangens Kft.), példákat mutatott be a vasbetonszerkezetek korszerű konstrukciós módszereire mind monolit-, mind előregyártott szerkezetek vonatkozásában, illetve szót ejtett az új Allplan-Bridge szoftverről, amely az első teljesen integrált 4D megoldás hidak térbeli modellezéshez, a szerkezeti elemzéshez és a részletek kidolgozásához. Bemutatta az osztrák Leonhardt iroda által tervezett skóciai Queensferry Cross híd (ami a világ leghosszabb hárompilléres kábelhídja), valamint Svájc legnagyobb ívhídja, a Tamina-bridge.

A HungaroCAD szakemberei előadásukban azt mutatták be, hogyan érdemes nagyobb infrastrukturális projekteket is egyben kezelni BIM alapokon, s hogyan lehet a kommunikációs csatornákat összefogni és hatékonyan előre haladni a tervezés egyes fázisaiban. Úttervezési szempontból azt ismertették, hogyan lehet megteremteni az élő kapcsolatot a részletes tervek és a kiválasztott tanulmányterv között annak érdekében, hogy egy-egy változtatás az Infraworks modellben is megjelenjen. Szerkezettervezési szempontból pedig azt mutatták be az előadók (Sabathiel Balázs, Lesó Árpád és Kathy Dávid), hogyan lehet a magyar szabványoknak megfelelően, hatékonyan, gyorsan és pontosan elkészíteni az előregyártott vasbeton híd terveit és dokumentációját a Revit szoftveren belül.
A konferencia második napján panelbeszélgetésre került sor a mérnöki digitális kompetenciák és a BIM oktatásáról, melyen a mérnöki kamarát a tudásközpont vezetője, Seidl Tibor képviselte.